onsdag 24 mars 2010

Klorintvättat och nystruket

Jag rotar gärna bland gamla textilier och köper om de är i bra skick. Jag uppskattar kunnandet och kvinnofliten som ligger bakom - en kulturskatt!

Rostfläckar är jag lite rädd för. Det har hänt att det gått hål på tyget under/runt en rostfläck om jag har petat för mycket på den. Ok, jag är ju sykunnig själv också och det går ofta att laga snyggt. Fläckar fö är inga problem när vi har KLORIN. Det roliga är ju att det som inte har varit vitt innan - ex. monogram - inte bleks av Klorin. Rätta mej om jag har fel! Ännu har jag inte stött på märkgarn, som inte skulle tåla klorblekning, men jag kan inte påstå att jag har gjort några heltäckande studier i ämnet.

Jag vill dela med mig av ett vackert gammalt linne, köpt på loppis i Finland för många (20-25) år sedan.


Handvirkad spets och ett vackert monogram, sytt med tunt garn.

Och vem var M.Å., som har gjort ett så vackert arbete? Å finns ju bara i de scandinaviska språken. I Finland, där linnet blev mitt, finns ca 300.000 personer med svenska som modersmål. Inte så många. Finska språket har definitivt inget Å. Hur många finlandssvenska efternamn börjar på Å? Inte så många. Jag har kommit till att hon nog hette Maja eller Malin Åkerman eller kanske - hisnande tanke - Maria Åkerblom! Den sistnämnda var en riktigt skandalomsusad rikskändis när det begav sig. Men nu grubblar jag inte längre på den saken =)




Under det gamla linneskåpet står en låda, hittad på en vind för länge sedan. Helt ensam utan sin byrå stod den på vinden i huset vi köpte. Och jag tog förstås hand om den.
och där har jag lite tidningar =)

Överst på skåpet en urna gjord av keramiker Margareta Carlberg i Ingå, Finland och en keramikuggla i samma färg.
Till sovrummet har jag valt en tapet som är nygjord efter en gammal svensk modell. "Klöver" i blekgrönt + räkrosa. Den finns också med blå blommor.

3 kommentarer:

  1. Åhh Sus, vilka fynd du jämt gör/gjort.Linnet är ju bara för vacker.

    Pelargon sticklingar sååå underbart, jag köper jämt nya, dom bara dör innan jag hunnit få in dom till hösten( kanske jag glömmer ibland och det hinner bli frost )Men iår har jag en Pellis från förra året som har klarat sig, jag måste nog ta bildbevis imorgon. Hittade den här i stugan i köksfönstret:))

    Vi njuter av alla snö vi har här, skidrar varje dag ut på isen och vovvsingarna dom är med såklart, så är inte avis på erat +4 , neej inte hit ännu, tack!

    Ha en mysig helg, jag ska jobba...kramz/annika

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilket vackert linne, fina spetsar och broderier. Håller med dig om att textilier är kul att köpa när man har tur att hitta något fint.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  3. Ett väldigt vackert linne! Jag har gjort hyfsat stora tester av Klorin, och har inte heller någon gång råkat ut för att Klorin blekt gamla textilier i annan färg. Varken broderier eller invävda partier. Men man ska inte få klorin på en svart trikåklänning som man har på sig, för det märks!!!

    SvaraRadera