söndag 6 juni 2010

"Din sol, din himmel, dina ängder gröna"

Jag har två medborgarskap. Ett finskt av födsel och ohejdad vana, och ett svenskt, som beviljades mig i oktober 2009 efter ansökan.

Alltså har jag TVÅ nationaldagar, 6 december och 6 juni. Exakt ett halvår emellan! Så praktiskt om man känner för att fira lite oftare. Det ena utesluter ju inte det andra.

Idag på förmiddagen firade vi nationaldagen i hembygdsparken. Som nybliven svensk medborgare hade jag fått personlig inbjudan till festen.

Här kommer ungdomsorkestern.
Drillflickor i startgroparna.

In action.

Solen värmde, fanor vajade, tal hölls, nationalsång ljöd, hurrarop skallade och stipendier utdelades. Detta också till en hund, modell stor och brun, med sin matte. (SM i lydnad eller nåt liknande) Det blev plötsligt lite fuktigt bakom solglasögonen när den medaljprydde hunden mycket disciplinerat gick fram till podiet.

Själv drack jag mitt 11-kaffe vid kommunalrådets högra sida.

Trevlig fortsättning på dagen!

2 kommentarer:

  1. Ojdå, här var det rejält firande! Jag har inte ens ätit tårta för att fira, utan varit fullt upptagen med att sy kuddar och sova i soffan. Men hey, någon måste ju göra det också!

    SvaraRadera
  2. Kul med lite festligheter på sjätte juni!
    Vilken fin bild du har här ovan på gamla spetsar och lakan!

    SvaraRadera