onsdag 14 april 2010

Den lilla skillnaden

Vad är LIKHETEN mellan mej och Pippi Långstrumps häst?Svar: Båda är prickiga!

Och vad är SKILLNADEN?
Jo, jag går på två ben och mina prickar är RÖDA.

Eländet började på påskdagen efter 3-4 veckor med konstig torrhosta och lite feber till och från. Och så nu: Röda, vansinneskliande utslag på mage och rygg!!! De spred sig snabbt medan jag rannsakade mig själv: Vad hade jag ätit utöver det vanliga och vad kunde vara orsaken? Hmmm... Underbart goda hemgjorda crepes med en fyllning av konserverade kräftstjärtar (mums!), många glas med hemmapressad grape + apelsinsaft, påskmust, ägg + K:s kaviar, sill, Toblerone med nötter, lite färgglatt godis...? Åh, vad man kan förfalla! Färg- och tillsatsämnen? Ajajajj!!!

För att göra en lång historia kort så sökte jag hjälp på den lokala vårdcentralen första öppetdagen efter påsk. Synades där ingående och blev hemskickad med cortison (isch!!!) och antihistaminer. Återbesök en vecka senare, eftersom besvären blev VÅRRE! "Lilla Gubben" utslagen hade nu fått mera giraffkänsla,
d.v.s. inga prickar längre, utan större, röda, heta, svullna fält. En kraftig allergisk reaktion, men på vad? Vårdcentralen lovade skriva remiss till den hudklinik som kan ta emot mig snabbast. Och hur lång tid tar det innan jag får komma dit?

"Wir essen um zu leben und nicht umgekehrt" (Vi äter för att leva och inte tvärtom) -sant som det är sagt!
Nu ska jag äta för att leva, men frågan är: VAD VÅGAR JAG ÄTA?

Foton? Ja, det finns bildbevis, men dem visar vi INTE ;)

1 kommentar:

  1. Nej, så besvärligt! Inte lätt att veta vad det är som man inte tål... Hoppas att hudkliniken kan finna ut svaret!
    Kram

    SvaraRadera