söndag 22 augusti 2010

Apelsinfärgad(!) bokhylla och gamla böcker

Regngrå augustisöndag. Ensam hemma. Och vad gör jag då? Sitter och deppar? Nehej! Här är det full fart. Jag tömde lilla bruna bokhyllan (övre våningen) på böcker häromdagen och nu har jag målat den gång på gång... Lite flera gånger än jag hade tänkt, faktiskt. Hyllan är betsad någon gång på 40-talet med en brun/orange färg och därefter lackad. Den vita färgen, som jag strök på, löste upp pigmentet och hyllan blev apelsinfärgad! Kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mej. Jag insåg att jag borde ha tvättat bort det bruna med terpentin eller nå't. Suck! Men, men..., man lär sej!

Återstår att klabba på mera vit färg på det gul-oranga, som sakta men säkert får lov att ge med sej. Trägen vinner? Ja, jag tror det. Nu har jag målat fyra ggr och den är i det närmaste VIT!

I högra delen av bokhyllan, bakom den stängda dörren, fanns de riktigt gamla böckerna. Det är Biblar, Nya Testamentet och Psalmböcker, som generationer av människor fått som gåva till konfirmationer, till jul och födelsedagar. I de flesta av böckerna står namn och datum skrivet med prydlig handstil. Som jag har sagt tidigare: från det här huset har ingenting förts bort. Det har stått orört och fyllts på med nyare saker.

Jag visste att böckerna var gamla, men höll ändå på att sätta mej på rumpan när jag hittade en som är tryckt 1799! Det var ju ett tag sedan. Det är

~Handbok uti Swenska Kyrko Lagfarenheten, innefattande Sammandrag af Äldre och Nyare Kongeliga Författningar samt andre Stadgar, Om Prediko Embetets Förvaltning; Til Wägledning för Unge Prästmän. Utgifwen af Christian Wåhlin, tryckt i Lund 1799 på Författarens bekostnad.~

Boken är i mycket gott skick!



Jag kontaktade biblioteket på Västarvet och undrade om de kunde säga något om upplagans storlek. Upplagan - detta är den FÖRSTA upplagan - var troligtvis ganska liten, fick jag till svar, eftersom den är tryckt på författarens bekostnad. De känner till några ex av ANDRA upplagan från år 1807. Jag känner historiens vingslag.

Till sist en bild på ena av de gamla blå kistorna, som står på övre våningen. Mmmmm!


Skön söndag på er!
/Susanne

3 kommentarer:

  1. Det misstaget du gjorde när du målade hyllan låter som ett som jag antagligen också skulle göra lätt. Vad kul att ha så gamla böcker, tänk så mycket historia det finns i dem. Tänk om de kunde tala, vad spännande. Ha det bra.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  2. underbart med en så ammal fin bok, vilken vacker text det är i de gamla böckerna.Vacker glastavla du gjorde till brudparet,så vacker när ljuset faller igenom.
    Och vilken lycka att göra så fina fynd i sina egna gömmor.
    Kul att du hittat till mig
    H nu en fin vecka
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  3. Ahhhh, vilken raritet.....
    Tänk att hitta en sådan skatt bland sina egna saker.
    Den får du vårda ömt *ler*
    Ha det gott!
    Kram från Mia

    SvaraRadera